bilbao del ett, lördag söndag måndag

Vänner! Jag är hemma igen efter en helt fantastisk vecka i Bilbao. Har skrattat konstant. Vi flög dit på lördagen, var lite nervösa men taggade. Bilbao är en stad i norra Spanien och vi åkte dit med våran spanskaklass för att bo hemma hos de utbytesstudenter som bodde hos oss i januari.

Ungefär det första som hände var att de tog med oss till Anaconda, som är ett absurt fjortisdisco där alla tjejer klädde sig i de kortaste kjolar, högsta klackar och tightaste tröjor man skådat.

Sen åt vi middag klockan tolv, som riktiga spanjorer. Min utbytesstudent Gorka på sista bilden!! Han äger.

Gorkas förort Urduliz.

På söndagen besteg jag och Gorka ett berg och beundrade utsikten. Sen åt jag bläckfisk i sitt eget bläck som är en helt svart rätt. Uuuuh, tentaklerna var liksom kvar inuti bläckfiskarna.

Vi åkte båt på floden som går genom staden, tittade på Guggenheim och dansade i blåsten med Elina Dina Felicia Moa och Sara. Bästa gänget som jag hängde med konstant.

Överallt längs floden såg man nedlagda och tomma fabriker, och nästan överallt i staden kunde man se bergen.

I Bilbao hyr många ungdomar en lonja, en källarlokal att hänga i. Lonjan vi var i var det sunkigaste och mest bisarra jag varit med om, ni ser ju själva. Där hängde vi i alla fall och spekulerade över hur många som mördats där, hur många som blivit till på sofforna, hur många lik som låg i kylen och hur många liter vodka som konsumerats.

På måndagen regnade det, vi var i skolan och vi fikade på pensionärs-fiket vilket baskerna skrattade åt. Fortsättning följer!


Kommentarer
Postat av: Fellan

alltså lonjan... saknar den lilla soptippen alltså! <3333

2012-02-21 @ 22:26:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0