if you ever need selfvalidation, just meet me in the alley by the railwaystation

Det är flera som sagt till mig att de aldrig minns vad bloggen min heter, så jag tänkte förklara. Selfvalidation (som egentligen skrivs med bindesträck) översätts till självbekräftelse eller självgodkännande. För det är det jag känner att så många bloggar går ut på, de finns där för att fylla ett bekräftelsebehov och det gör mig sorgsen. Dels för att man gör det på ett så öppet sårbart sätt, internet av alla ställen för att få bekräftat att ja du är bra fin duktig söt osv. osv.

Self-validation kan också betyda att man inte behöver någon bekräftelse utifrån, ("requiring no external confirmation" sa ett internetlexikon). Alltså att man bekräftar och godkänner sig själv. Och det fattas så ofta, hos mig också (ja herregud). Man behöver bekräftelse utifrån också, så klart, det är en överlevnadsinstinkt från början för att veta att man inte ska bli bortstött av gruppen. Men jag önskar att man var så trygg i sig själv att man tyckte att man var okej själv, och inte byggde sin trygghet på external confirmation.

Nu verkar det kanske som att min undergömda mening med hela bloggen är att få veta att jag är bra och okej och fin, men det är det jag försöker visa att det inte är. Jag bloggar för mig själv, för att det är så trevligt att ha något att pyssla med som inte alls rör skolan, något eget jag kan bestämma över. Och för att jag har så dåligt minne och vill minnas allt när jag blir gammal. Sen är det bara roligt om någon tittar in också. Hoppas det inte var för otydligt, nu ska jag sluta predika och inbilla mig att ni är intresserade, hehehe. Puss.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0