likdelar

Jag vill vara tolerant, men jag blir på djupet illa berörd av allt kött runt omkring mig i skolmatsalen. Tanken på att i det här rummet sitter hundratals personer och tuggar på lik, lägger likdelarna på tungan, mosar dem mellan tänderna för att pressa ner dem genom strupen. Och värst av all, de är helt medvetande om vad det är de gör. Helt medvetna om det moraliskt förkastliga, antagligen medvetna om miljökonsekvenserna, antagligen medvetna om svälten i andra delar av världen och den så vidriga köttindustrin att man inte vill veta hur grisen, vars muskel ligger på tallriken, egentligen levde och dog.

Jag står inte ut, hur kan man vara så falsk mot sig själv? Så distanserad? Skulle man inte, om man tänkte efter, tittade in i sig själv skärskådade sina egna tankar inse det felaktiga? Att det inte finns ett enda argument för att äta kött, förutom att det är gott, men att det finns så många emot. Jag spyr galla över kortsiktigheten i att "det är gott" och "det är bekvämt" är argument som för så många väger tyngre än klimathot, djurindustrin och det moraliskt avskyvärda.

 

Jag har tappat respekten för alla som sitter och ojar sig över de stackars Belgian Blue-kossorna på naturkunskapen, för att sedan gå till skolmatsalen och äta KÖTTBULLAR. Det går inte ihop för mig. De som gnyr över när hästarna på filmen ramlar, men gärna har skinka på mackan och köttfärssås på pastan. Köttfärs är malda djur, ibland kan man glömma det.

Nej det går inte ihop, den dubbelmoralen och oärligheten mot sig själv förstår jag inte.

Snälla vänner, tänk efter och orka ta ställning, för det är så himla viktigt.


Kommentarer
Postat av: tacksam människa

tack. du har fått mig att bli vegetarian <3 STARTING TODAY!

2012-01-24 @ 21:14:10
Postat av: ebba

så himla bra skrivet!!!!!

2012-01-24 @ 21:48:22
Postat av: Lii

Så himla bra och sant!!! <3

2012-01-24 @ 22:56:34
Postat av: Veg

Har du sett dokumentären Earthlings? Se den isåfall!

2012-01-25 @ 09:02:19
Postat av: elina.

jättebra skrivit tycker jag, men faktumet är att i princip halva jorden måste sluta äta kött för att stoppa den massiva produktionen som vi har idag, för det är inte bara själva köttet som används när man slaktar djur. titta på den här: http://vimeo.com/10717795

2012-01-29 @ 19:53:03
URL: http://planete.blogg.se/
Postat av: inte relevant

Jag undrar bara vad du har för belägg att använda frasen "köttfärs är malda djur"? Vilka djur. Varför är inte kött bra för hälsan? Vad är onaturligt med att äta kött? Det du säger är bara hur avskyvärt det är att folk är medvetna och moralism hit och dit (respekterar dig dock!), men att förkasta andras val gör dig minst lika "trångsynt" som oss. Kram

2012-07-04 @ 20:58:37
Postat av: inte relevant

Jag undrar bara vad du har för belägg att använda frasen "köttfärs är malda djur"? Vilka djur. Varför är inte kött bra för hälsan? Vad är onaturligt med att äta kött? Det du säger är bara hur avskyvärt det är att folk är medvetna och moralism hit och dit (respekterar dig dock!), men att förkasta andras val gör dig minst lika "trångsynt" som oss. Kram

2012-07-04 @ 20:59:01
Postat av: klara h

hej! belägget för att "köttfärs är malda djur" är just faktumet att köttfärs är malda djur. jag tycker inte att det är något onaturligt i sig att äta kött, det har jag aldrig sagt. vi människor är djur som andra och vi kan äta kött och jag skulle inte ha något problem med det om det inte vore för att djurindustrin idag ser ut som den gör. jag skulle gärna äta kött från djur som jag fött upp själv eller kanske skjutit själv, för jag tycker inte det är något fel eller onaturligt i själva ätandet. men när djuren behandlas på det sätt de gör idag som är helt åt helvete (som de flesta ändå är medvetna om men väljer att blunda för!)så blir det i mina ögon avskyvärt och förkastligt.

jag kan förstå att folk äter kött, det är normen i vårt samhälle osv. men det jag inte kan förmå mig att respektera är när människor som har kunskap om konsekvenserna för miljön, som har kunskap om hälsofarorna (svin- & fågelinfluensan berodde på undermålig djurhållning) och som har kunskap om djurförhållandena ÄNDÅ väljer att äta kött. då vill jag bara gråta.

långt svar och jag hoppas att jag inte blir otydlig. du får jättegärna fråga/kommentera mer om du vill för jag tycker det här är så spännande att prata om och höra andras tankar.
ps. jag kanske var lite okonstruktivt arg i inlägget hehe

2012-07-05 @ 12:00:31
URL: http://selfvalidation.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0