om att helst inte vilja öppna ögonen

Och så var det det där med kött igen. (Undrar hur många som slutade läsa redan där...) Köttätandet har för mig blivit mer än bara just att äta kroppsdelar, det är på något sätt ett symtom för så mycket. För ignoransen, bekvämligheten, för jag-bryr-mig-inte och jag-orkar-inte. Och förutom de vanliga argumenten om djurens rätt, miljön, svälten så är köttindustrin anledningen till bland annat de senaste två pandemierna, fågelsjukan och svininfluensan och dessutom många av de vanliga influensor vi har. De har uppkommit på grund av undermålig djurhantering och har spridits från fåglar respektive grisar till människor. För att inte tala om all antibiotika människor får i sig genom köttet som kan göra oss resistenta mot penicillin och mediciner. Allt för att djuren fick antibiotika i enorma mängder så att de inte skulle bli sjuka, inte för att de var sjuka. Så man kunde producera mer och snabbare.

Kött är jättegott, jag vet. Och det är så skönt att fortsätta blunda och inte veta om hur de petar ut ögonen på levande kycklingar, kissar på dem eller klipper av näbbarna. Vissa dagar önskar jag att jag inte visste hur korna ibland blir tömda på blod levande, eller hur allt fågelbajs blandas med djuren i de stora "tvätt"-bassängerna fåglarna stoppas ned i när de dödats. Men jag skulle inte stå ut med att handla på ett sätt som jag vet är så djupt fel. Jag tror inte att jag kommer rädda världen med min vegetarianism, men jag tänker att jag gör den i alla fall inte värre. Och ni som suckar åh-kan-hon-sluta-och-låta-mig-välja-själv, tänk efter och välj själva.

 

PS. Om alla var veganer skulle vi utan problem kunna leva trettio (30!) miljarder människor på jorden utan att använda fossila bränslen, med den användning av jordbruksmark som vi har idag. Tänk er!


Kommentarer
Postat av: Anonym

du har så rätt. eating animals och filosofiska rummet <3

2012-05-07 @ 22:23:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0