om skogen

Trots att jag hade mer än tillräckligt att plugga och göra i söndags följde jag med min familj till Tyresta nationalpark för att promenera någon timma i riktig skog, äta blåbär, hålla grodor i händerna, dricka kaffe vid en sjö och mest vara tysta. Bra saker med skogen:

 

- Allt står hullerombuller i oordning och man ser inga mönster, det är så avslappnande

 

- Det luktar barr och mossa och luften är frisk så man känner sig helt sval och ren i lungorna

 

- Saker dör men det finns en mening med det, fallna träd förmultnar till något nytt och övermogna blåbär blir insektsmat. Det bränns inte bara upp som vi människor (pix pax bli jordbegravd inte kremerad)

 

- Det är så opåtvingande, ingen reklam eller budskap man behöver ta in och ta ställning till. Man kan bara titta och inte förstå någonting egentligen

 

- Det finns hur mycket gratis blåbär som helst. Blev helt galen av alla hundratals liter jag såg men inte kunde plocka. Visste ni förresten att nästan 20% av Sveriges landyta täcks av blåbärsris! Hur sjukt är inte det

 

Det är möjligt att jag är en naturromantiker utan verklighetsförankring men då får det vara så. Fast tankarna på att flytta ut i skogen på heltid och bo under en gran försvann på kvällen när jag gick och la mig i min egna nicea säng. Puss och trevlig onsdagskväll, nu ska jag plugga medan Morgan plinkar på sin gitarr


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0