dokumentärer

Har klistrat och fixat ett tag nu och här tänkte jag samla mina bästa dokumentärfilmer, svt- och radioprogram. Jag fyller på hela tiden så fort jag ser eller hör något bra som är värt att visa. Ni får gärna lämna en kommentar om ni vet något ni tycker jag borde se eller om ni vill fråga/tycka något. Säg till om någon av länkarna inte funkar! Puss!


TV-dokumentärer.


Gasland - Josh Fox. Den finns inte kvar på svtplay men jag vet att man kan hyra den! Fantastisk dokumentär om USAs utvinning av naturgas genom helt sinnessjuka metoder som totalt förstör grundvatten, dricksvatten, hela ekosystem och sjöar. Blir så rosenrasande förbannad och förtvivlad.

 

Världens undergång - Fanns på svtplay men går att köpa som box! Mina bästa tv-serie, utan tvekan. Bara autentisk film från andra världskriget som skildrar så nära och smärtsamt. All film är färglagd dessutom vilket gör allt ännu mer gripande. Och musiken! Åh ni måste se.

 

Gzim rewind - SVT Dokumentärfilm

Har skrivit om den här och det är en av de finaste och närmaste filmer jag sett.

 

Beska droppar - Korrespondenterna i SVT

Om hur kaffe-produktionen förstör miljön i Sydamerika, men verkar i försonande syfte i Rwanda.

 

Den hackande motorn - Korrespondenterna i SVT

Om ett åldrande Kina med ettbarnspolitik som gör att barnbarnen måste försörja både sina föräldrar och mor- och farföräldrar på sin enda lön. Och om hur västvärlden i framtiden kommer påverkas av en halverad kinesisk befolkning.

 

Moderna nomader - Korrespondenterna i SVT

Blir än mer övertygad om att människor inte egentligen är gjorda för att bo i städer och samhällen, mitt nomad-hjärta bara bankar och bankar haha.

 

Kobra i SVT - Del 4, 2012

Om överintelligenta maskiner, var gränsen mellan djur-människa-robot går och när man kan förbjuda forskning då det blir ett hot mot mänskligheten. Låter kanske uttjatat, men det är svindlande och stora tankar.

 

Kobra i SVT - Del 5, 2012

Om Kuba och kulturen, blir helt smältig i hjärtat för på många sätt verkar det så vackert.

 

Radioprogram.

I evighetens väntrum - Filosofiska rummet i P1.

En konstnär, en astrofysiker och en astronom pratar om evighet, ändlighet och oändlighet. Och om att atomerna i våra kroppar kommer från trettioen tusen olika stjärnor. Kanske mitt bästa avsnitt någonsin.

 

Det går förmodligen åt skogen - Filosofiska rummet i P1

Två avsnitt om framtiden och hållbarhet, teknikutveckling vs. moralisk utveckling och om hur allt går åt skogen. De här ligger tätt efter ovanstående program på min bästa-lista, lyssna lyssna lyssna!

 

Tillväxten och det hållbara välståndet - Filosofiska rummet i P1

Önskar så att alla vore så kloka och tänkte så bra. De utgår från boken Välfärd utan tillväxt och det handlar också här om hur allt går utför, men de är mer optimistiska.

 

Meningen med arbetet - Filosofiska rummet i P1

Om arbetet som något nödvändigt ont, hur vår tid att bara leva försvinner i och med stress och konkurrens samt om arbetstidsförkortning. Jätteviktigt och lättande för ett stressat hjärta.

 

Den andre i mångkulturen - Filosofiska rummet i P1

Bland annat Dilsa Demirbag-Sten om tolerans, anpassning och multikulturalism.

 

Sommar i P1 - Peter Englund

Så himla klok och pratar om minnet och tiden.

 

Anders Behring Breivik och verkligheten - Filosofiska rummet i P1

Väldigt bra program som mest handlar om internet, verklighetsuppfattning och inte så mycket egentligen om Norge-attentaten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0